S obzirom na brz tempo tehnološkog napretka, svake godine donosi nove izazove i prilike za...
Awareness, Interest, Desire, Action: Ključne faze kupčevog putovanja

Razlika između Awareness, Interest, Desire i Action faze u kupčevom putu
U digitalnom marketingu, razumijevanje kupčevog puta ključ je za izradu učinkovitih kampanja. Kupčev put se obično prikazuje kroz AIDA model (Awareness, Interest, Desire, Action), koji opisuje četiri faze kroz koje kupci prolaze prije nego što donesu odluku o kupnji. Svaka od ovih faza ima specifične ciljeve, a razumijevanje razlike između njih omogućava vam da razvijete prilagođene marketinške strategije koje će učinkovito voditi korisnike od početne svijesti do konačne akcije.
U ovom blog postu, razjasnit ćemo što svaka faza znači, kako se razlikuju i kako ih možete koristiti za poboljšanje vaših digitalnih kampanja.
1. Awareness (Svijest) - Prvi kontakt s vašim brendom
Faza Awareness je prva faza u kupčevom putu i označava trenutak kada potencijalni kupac postane svjestan vašeg brenda. Ovdje korisnik nije još uvijek u potpunosti upoznat s vašim proizvodima ili uslugama, ali je postao svjestan da postoji rješenje za njegov problem.
Cilj u ovoj fazi:
-
Privući pažnju i povećati prepoznatljivost brenda.
-
Informirati korisnika o problemu koji vaš proizvod ili usluga rješava.
Taktički pristup:
-
Oglašavanje putem širokih kanala poput Google Display Network, Midas Underarticle oglasni format, Facebooka i Instagram oglasa i native advertising kampanja.
-
Korištenje sadržaja kao što su blogovi, infografike, edukativni video materijali koji objašnjavaju problem i rješenja koja vaša usluga nudi.
Praktičan primjer: Ako prodajete kosilice, u ovoj fazi možete oglašavati kako vaša kosilica može pomoći ljudima da održe svoje dvorište bez puno truda. Oglasi mogu biti fokusirani na dobru kvalitetu i snažne performanse bez navođenja specifičnih ponuda.
Primjer oglasa:
2. Interest (Interes) - Privucite interes korisnika
Nakon što su korisnici postali svjesni vašeg brenda, sljedeći korak je povećanje interesa. Faza Interest nastupa kada korisnici počnu istraživati i razmatrati vašu ponudu kao rješenje za njihove potrebe. Ovdje oni žele više informacija kako bi odlučili je li vaš proizvod ili usluga relevantna za njih.
Cilj u ovoj fazi:
-
Zadržati pažnju korisnika.
-
Pružiti korisne informacije koje pomažu korisnicima da bolje razumiju prednosti vašeg proizvoda ili usluge.
Taktički pristup:
-
Edukativni sadržaj poput webinara, e-bookova, studija slučaja, i video tutoriala.
-
Remarketing kampanje za ponovni angažman korisnika koji su već posjetili vašu web stranicu ili interagirali s vašim oglasima.
-
Email marketing za slanje personaliziranih informacija o proizvodima/uslugama.
Praktičan primjer: Nastavljajući s primjerom kosilica, u ovoj fazi možete ponuditi korisnicima video koji objašnjava kako koristiti ovu vrsta kosilice, ili blog članak koji detaljno objašnjava kako odabrati najbolju kosilicu za njihove specifične potrebe.
Primjer video edukacije:
3. Desire (Želja) - Potaknite želju za vašim proizvodom/uslugom
U fazi Desire, korisnici su već upoznati s vašim brendom i razumiju kako vaš proizvod ili usluga rješava njihov problem. Sada je vaš cilj izazvati emocionalnu želju za vašim proizvodom ili uslugom, motivirajući korisnike da vas izaberu među konkurencijom.
Cilj u ovoj fazi:
-
Povećati želju za vašim proizvodom/uslugom.
-
Stvoriti emocionalnu povezanost s korisnicima i istaknuti unikatne prednosti vaše ponude.
Taktički pristup:
-
Testimonijali i recenzije korisnika koji govore o tome kako je vaš proizvod pomogao u rješavanju stvarnih problema.
-
Specijalne ponude i popusti koji stvaraju osjećaj hitnosti i potiču korisnike da donesu konačnu odluku.
-
Video sadržaj koji prikazuje kako vaš proizvod poboljšava život korisnicima
Praktičan primjer: Za kosilicu, možete prikazati video svjedočanstva korisnika koji su zadovoljni kako kosilica poboljšava izgled njihovog vrta i štedi im vrijeme. Također, možete ponuditi popust za kupovinu kosilice tijekom posebne promotivne akcije.
Primjer oglasa:
4. Action (Akcija) - Potaknite konačnu akciju
U ovoj fazi korisnici su već visoko angažirani i spremni su poduzeti konačnu akciju, poput kupovine, prijave ili zatraživanja ponude. Faza Action označava trenutak kada korisnici odlučuju poduzeti konkretan korak prema ostvarivanju svoje želje.
Cilj u ovoj fazi:
-
Motivirati korisnika da poduzme konkretnu akciju: bilo da se radi o kupnji, prijavi na newsletter, ili preuzimanju besplatne ponude.
-
Osigurati laku i jednostavnu konverziju za korisnika.
Taktički pristup:
-
Jasan poziv na akciju (CTA) u svim oglasima, landing stranicama, emailovima, itd. (npr. “Kupite sada i ostvarite popust!”).
-
Ograničene promocije i ponude koje stvaraju osjećaj hitnosti.
-
Jednostavan proces kupovine ili prijave na web stranici ili putem mobilne aplikacije.
Praktičan primjer: Za kosilicu, poziv na akciju može biti “Kupite sada i ostvarite 10% popusta!” uz jednostavan obrazac za narudžbu ili link do landing stranice za kupovinu.
Primjer oglasa:
AIDA model (Awareness, Interest, Desire, Action) jasno pokazuje kako korisnici prolaze kroz četiri faze kupovine. Kroz svaki korak, marketinške strategije trebaju biti prilagođene kako bi se zadovoljile specifične potrebe korisnika u svakoj fazi. Od privlačenja pažnje do poticaja na konačnu akciju, važno je koristiti odgovarajući sadržaj, alate i kanale koji će omogućiti da korisnici napreduju kroz sve faze kupovnog puta, što će na kraju rezultirati povećanjem konverzija i uspjehom vaših kampanja.
Za svaku uspješnu kampanju, ključna je prilagodba strategije svakoj fazi kupčevog puta. Bez obzira na to je li vaš cilj povećanje prodaje, brand awareness ili generiranje leadova, implementacija AIDA modela pomoći će vam da usmjerite svoje korisnike kroz svaki korak i osigurate da vaša kampanja bude što učinkovitija. Na kraju, važno je stalno testirati, optimizirati i prilagođavati svoje strategije kako bi se postigao maksimalni učinak i dugoročni uspjeh.